Consell Educatiu de L'Hospitalet de Llobregat
#conselleducatiuLH Òrgan Estable de Participació
Canvis a "129. Potenciar el programa d’Orientació i Acompanyament dels alumnes que acaben l’escolarització obligatòria aconseguint itineraris personalitzats adequats per a cada alumne. Ampliar el seguiment temporal dels alumnes a més llarg termini. "
Descripció (Català)
-
+
Accions planificades i/o realitzades:
Signatura de l’acord de col·laboració entre l’Administració de Catalunya mitjançant el Departament d’Educació i l’Ajuntament de L’Hospitalet de col·laboració en matèria d’educació. Es pacta:
1.e) La planificació de programes de formació i inserció i dels programes d’orientació i acompanyament dels alumnes, així com l’elaboració d’un mapa de la formació professional en el marc de la Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals i la creació de la Taula Mixta de Planificació de la Formació Professional.
En el marc del PEE , es desenvolupa el Programa d'Orientació i Acompanyament (POA) , la finalitat d’aquest programa és orientar l’alumnat en risc de no graduar i acompanyar-lo en el procés de transició a recursos de nova oportunitat.
Aquest objectiu es treballa des de l’atenció individualitzada del jove i la seva família per aconseguir itineraris ajustats al perfil i característiques de cada alumne.
El programa està temporalitzat en dues fases
En un primer moment, durant la fase d'orientació, es treballa amb l'objectiu de construir un itinerari formatiu personalitzat per a cada alumne. Aquest procés s'aborda conjuntament amb l'Institut , reforçant l'acció tutorial d'orientació i intervenint directament amb l'alumnat durant tort el curs escolar.
En la segona fase del programa, en cursos anteriors , un cop l'alumne ja ha sortit de l'Institut ,és realitzava un acompanyament de sis mesos ( juliol a desembre) amb la finalitat d'afavorir la transició dels joves sense graduat en educació Secundària Obligatòria , per garantir la vinculació a la formació postobligatòria.
Fins el curs 17/18 l’equip del programa estava format per 3 orientadores.
Al curs 18/19 s’incorpora una professional més a l’equip POA i s’amplia a un any l’acompanyament dels alumnes del la Florida i s’amplia també la intervenció als centres concertats d’aquest territori.
Aquesta ampliació es desenvolupa dins les actuacions del Pla Integral Les Planes-Blocs Florida.
Senyalar també que la intervenció del POA al barri de la Florida s’emmarca en el pilotatge del PEE 0-20.
En el curs actual 19/20 el POA amplia la fase acompanyament en totes les zones educatives de la ciutat a 1 any (passa de 6 mesos a 12 mesos). Per tant, els joves orientats durant un curs escolar, seran acompanyats fins el Juliol del curs escolar següent. Aquesta millora s’inspira en les millores del pilotatge del PEE 0-20 que es va iniciar durant el curs anterior a l’àmbit territorial de la Florida i que dona resposta a la necessitat d’allargar l’acompanyament a l’alumnat en un moment de fragilitat en quan l’abandonament de la formació.
En el curs 19/20 el programa incorpora dues noves actuacions més :
. Inici suport al Departament d’Orientació dels centres concertats de secundària.
. Creació de noves eines virtuals del POA destinades al suport a l’orientació i acompanyament de joves, famílies i professionals i manteniment i actualitzacions de les mateixes.
Accions pendents:
Avaluar i consolidar l’acompanyament anual de l’alumnat.
Avançar en la creació de noves eines virtuals de suport de les diferents actuacions del programa.
Millorar els recursos tecnològics
Avançar en la integració de recursos d’orientació dels diferents serveis de l’ajuntament i de la ciutat (dispositiu únic d’orientació).
Responsable: Ajuntament, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona
Descripció (Castellano)
-
+
Acciones planificadas y/o realizadas:
Firma del acuerdo de colaboración entre la Administración de Cataluña mediante el Departamento de Educación y el Ayuntamiento de L'Hospitalet de colaboración en materia de educación. Se pacta:
1.e) La planificación de programas de formación e inserción y de los programas de orientación y acompañamiento de los alumnos, así como la elaboración de un mapa de la formación profesional en el marco de la Ley 10/2015, de 19 de junio , de formación y cualificación profesionales y la creación de la Mesa Mixta de Planificación de la Formación Profesional.
En el marco del PEE, se desarrolla el Programa de Orientación y Acompañamiento (POA), la finalidad de este programa es orientar al alumnado en riesgo de no graduar y acompañarle en el proceso de transición a recursos de nueva oportunidad.
Este objetivo se trabaja desde la atención individualizada del joven y su familia para conseguir itinerarios ajustados al perfil y características de cada alumno.
El programa está temporalizado en dos fases
En un primer momento, durante la fase de orientación, se trabaja con el objetivo de construir un itinerario formativo personalizado para cada alumno. Este proceso se aborda conjuntamente con el Instituto, reforzando la acción tutorial de orientación e interviniendo directamente con el alumnado durante todo el curso escolar.
En la segunda fase del programa, en cursos anteriores, una vez el alumno ya ha salido del Instituto, se realizaba un acompañamiento de seis meses (julio a diciembre) con el fin de favorecer la transición de los jóvenes sin graduado en educación Secundaria Obligatoria, para garantizar la vinculación a la formación postobligatoria.
Hasta el curso 17/18 el equipo del programa estaba formado por tres orientadoras.
En el curso 18/19 se incorpora una profesional más al equipo POA y se amplía a un año el acompañamiento de los alumnos de la Florida y se amplía también la intervención a los centros concertados de este territorio.
Esta ampliación se desarrolla dentro de las actuaciones del Plan Integral Les Planes-Blocs Florida.
Señalar también que la intervención del POA en el barrio de la Florida se enmarca en el pilotaje del PEE 0-20.
En el curso actual 19/20 el POA amplía la fase acompañamiento en todas las zonas educativas de la ciudad a 1 año (pasa de 6 meses a 12 meses). Por tanto, los jóvenes orientados durante un curso escolar, serán acompañados hasta Julio del curso escolar siguiente. Esta mejora se inspira en las mejoras del pilotaje del PEE 0-20 que se inició durante el curso anterior en el ámbito territorial de la Florida y que da respuesta a la necesidad de alargar el acompañamiento al alumnado en un momento de fragilidad en cuanto el abandono de la formación.
En el curso 19/20 el programa incorpora dos nuevas actuaciones más:
. Inicio soporte al Departamento de Orientación de los centros concertados de secundaria.
. Creación de nuevas herramientas virtuales del POA destinadas al apoyo a la orientación y acompañamiento de jóvenes, familias y profesionales y mantenimiento y actualizaciones de las mismas.
Acciones pendientes:
Evaluar y consolidar el acompañamiento anual del alumnado.
Avanzar en la creación de nuevas herramientas virtuales de soporte de las diferentes actuaciones del programa.
Mejorar los recursos tecnológicos
Avanzar en la integración de recursos de orientación de los distintos servicios del ayuntamiento y de la ciudad (dispositivo único de orientación).Responsable: Ajuntament, Generalitat de Catalunya y Diputació de Barcelona